No comprendo! - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Diane Groothuysen - WaarBenJij.nu No comprendo! - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Diane Groothuysen - WaarBenJij.nu

No comprendo!

Door: dianegroothuysen

Blijf op de hoogte en volg Diane

10 Januari 2012 | Spanje, Salamanca

Hola iedereen!
Nu ik een beetje ben gesetteld in Spanje dacht ik laat ik maar eens een verslagje maken.
Ik stond zondag ochtend in Nederland om 5.00 's ochtends onder de douche, dus dat was echt geweldig. Gelukkig zat ik een halve dag later, na klunzigheid ongemakkelijkheid en veel zwoegheid met twee zware koffers, met 15 graden in het zonnetje te genieten in Madrid te wachten op m'n bus. Dus ik dacht, super chill, kan ik ook mooi een bruin kleurtje krijgen hier! Maar ik werd van mijn droom afgeholpen toen ik een student tegenkwam die in salamanca studeert en daar dus ook heen moest. Die zei namelijk dat het echt ontzettend koud is in Salamanca. Nu ik hier ben heeft ze echt gelijk, het is hier gewoon kouder dan in Nederland! Tijdens de busreis reden we eerst ook door super mooi en zonnige landschap, en hoe dichterbij we bij Salamanca kwamen, hoe grijzer het werd. En uiteindelijk reden we gewoon een grijze mist in, en toen waren we in Salamanca. Dus dat was wel een beetje jammer. Toen ik eindelijk met de bus en taxi bij mijn appartement was, kwam ik erachter dat ik met 5 andere Nederlandse meisjes woon. We hebben allemaal onze eigen kamer en we delen een keuken en badkamers etc. Aan de ene kant is het heel fijn om met Nederlanders te zijn maar aan de andere kant praat ik daardoor de hele tijd Nederlands thuis. Maar dat is ook niet zo erg eigenlijk..
De eerste schooldag was heel leuk, we hadden eerst een orientatie en daarna gewoon les. Ik heb echt super leuke en gezellige leraren. Ik snap alleen echt nog niks van spaans, en niemand kan hier engels! Het ergste is nog dat mensen gewoon de hele tijd spaans tegen me praten, ookal zeg ik 'no ablo espanol!' blijven ze gewoon door praten. Dat leidt tot best wel ongemakkelijke situaties haha. Momenteel knik ik gewoon de hele tijd en roep maar een beetje si en vale (oke), maar ik b egin wel steeds meer te begrijpen. Op school zitten nu maar 30 leerlingen, terwijl er normaal 300 kunnen zijn. Maar ze zeggen dat februari een veel drukkere maand wordt, dus dat is nog even afwachten. Tijdens de lessen moesten we onszelf voorstellen en dat soort dingen. Maar omdat het enige SPaanse woord dat ik kon tapas was kon ik nog niet echt veel haha! Inmiddels zit de tweede schooldag er op! Ik heb niet echt huiswerk maar ik ben wel van plan om morgenvroeg even alles te herhalen, want ik heb het gevoel dat ik alles al ben vergeten! Het Spaans in Salamanca is trouwens het 'correcte' Spaans. Ze praten hier heel erg met de slissende s en ze spreken de 'v' niet uit maar in de plaats daarvan zeggen ze een 'b'. Persoonlijk vind ik het niet zo mooi, vooral dat slissen. Ik houd iets meer van het zuidelijke Spaans. Maar ik vind het opzich wel fijn dat ik het 'correcte' spaans eerst leer..
Maandag heb ik nog een beetje uitgepakt enzo en we hadden een city tour door salamanca. De leidster kon alleen spaans dus ook deze tour heb ik overleefd door een beetje te doen alsof ik het snap, maar ik kan niet zeggen dat ik nu wijzer ben geworden over de geschiedenis van salamanca.. Het is een relatief kleine stad (150000 inwoners), en het is heel erg oud en mooi. Het staat vooral bekend om de universiteit, een derde van de inwoners is student, daarom staat de stad ook heel erg bekend om de fiesta's tot in de vroege uurtjes. Ik was maandag nacht ook uit geweest nadat we een tapas tour en een welkomsfeest hadden gehad, en ik begrijp de siesta nu heel goed. De meeste mensen hier die gaan rond 1 uur of 2 uur uit en komen rond 6 uur weer thuis (dat is in ieder geval wat ik ervan heb gehoord). Vervolgens gaan ze de volgende dag naar school en na school gaan ze gewoon slapen. En daarna is het studeren en eten en weer opnieuw beginnen. Ik moet zeggen dat ik het heb uitgeprobeerd en het is eigenlijk een ideaal systeem!
Vandaag had ik eerst gewoon school, daarna wilde ik eigenlijk siesta doen maar uiteindelijk heb ik maar een kwartier kunnen slapen, daarna zijn we nog een drankje gaan doen. HEt is nu nog heel ongemakkelijk om met locale mensen te praten omdat ik het nog totaal niet kan. Er was bijvoorbeeld een man op straat die een beetje tegen me begon te brabbelen maar het kwam er volgensmij op neer dat hij ons in zijn bar uitnodigde. En ik wist gewoon niet wat ik moest zeggen dus ik zei uiteindelijk 'no tenko!' , in plaats van 'no gracias' haha, dus het is allemaal een beetje wennen nog. Hopelijk gaat het over een paar weken beter!
Verder had ik vandaag nog Salsa les, ik heb me voor de rest van de week ingeschreven. Je kan je voor allerlei activiteiten van de school inschrijven. Van salsa les tot gitaarles tot kookles, maar je hebt ook films en feesten enzo, dus dat klinkt allemaal wel heel veelbelovend!
Ik denk dat dit het zo'n beetje was, ik ben van plan wat vaker kortere stukjes te schrijven, omdat ik zo slecht ben in dingen herinneren wat ik nu allemaal heb gedaan haha. Dus ik ga jullie proberen op de hoogte te houden, als het ervan komt haha! Nou adios chico's en chica's!
xxx

• 11 Januari 2012 - 07:14

Derk:

Hallo Diane,

Leuk je reis zo te kunnen volgen! Hopelijk wordt het weer beter en ga je een fantastische tijd hebben!

Derk

• 11 Januari 2012 - 08:43

Farzaneh:

Hi lieve Diane,
    Wat ben ik blij dat je dit verhaal hebt geschreven. Ik was zo ontzettend benieuwd naar jouw (reis) ervaring tot zo ver. Ik heb ook heel veel gelachen om woorden als '' tanko'' , dit zou een nieuw woord in het woordenboek kunnen worden!
    Je weet hoe dol ik op Salamanca ik ben, dus ik ben zo ontzettend blij dat jij nu daar zit en van zo'n geweldige stad aan het genieten bent. Probeer toch zo min mogelijk Nederlands te spreken!
    Veel liefs en we horen graag meer van jou!
    XXX farzaneh

• 11 Januari 2012 - 11:07

Tante Petra:

ben zeer benieuwd naar je salsa lessen daar heb je in het begin nog niet zoveel kennis van de taal nodig alhoewel de uitleg............... maar gelukkig zullen ze het dansen ook voor doen haha
    en op je afscheidsfeestje hebben je tantes het je voorgedaan dus je hebt al een voorsprong!

• 11 Januari 2012 - 13:10

Joyce:

Aaah Diane, ik heb al 3x gebeden vandaag dat je 25 graden zult krijgen en een zonnetje... ik hoop het voor je!!! Schrijf maar snel weer zo een verhaaltje, kan ik mooi tussen het leren door lezen.

Dikke kus, ik mis je nu al hoor

• 11 Januari 2012 - 19:14

Diane Groothuysen:

bedankt iedereen voor het lezen en de lieve reacties! :)

• 12 Januari 2012 - 07:36

Mama:

Diaantje,

Hoewel ik de inhoud van je verhaal al kende, heb ik je verslagje 3x gelezen. Ik weet zeker dat je de taal snel leert en binnenkort op de salsa-les voor mag doen (zit toch in je bloed en gaat van zelf).
    Mijn moederlijke adviezen (gezond eten, niet te laat naar bed e.d) krijg je verder via Skype.

Wij missen het zonnetje in huis!!

• 12 Januari 2012 - 09:11

Ironée Van Pieter B:

Hé Diane,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen, met die prachtige foto's. Het is 10:00 uur en zou zo'n kopje koffie met die lekkere koek nu wel lusten.( Hoe heten ze in het Spaans ha, ha, !!)
    En tijdens de lunch een broodje met die overheerlijke spaanse ham lijkt me ook een culinair genot! Goed, ik doe het met mijn broodje kaas, ook lekker.
    Ik wens je heel veel plezier met je verblijf in Salamanca en dan groeit de taal vanzelf!!
    Groetjes van Ironée van Pieter Brueghel en ook namens Twan!!!

• 18 Januari 2012 - 13:45

Rita Van Der Laan:

i Diane!

Wat leuk om een reisverslag van jou te ontvangen!Zo te lezen is er in 25 jaar daar weinig veranderd...Ook toen sprak er bijna niemand een woordje over de grens. Zelfs hoogleraren van de universiteit spraken alleen maan Spaans en Frans!
    Hier is het inmiddels ook koud geworden! Ja, Salamanca ligt op de "Mesa" (hoogvlakte) en heeft een landklimaat. 's Zomers is het er bloedheet!
    Geniet lekker daar en ik hoor graag weer van je!
    Ook moet je de groeten van de anderen van de groep hebben!
    We missen je!

No comprendo!

02 Januari 2012

Welkom + introductie
Diane

Hallo lezers, Mijn naam is Diane Groothuysen. Afgelopen zomer ben ik geslaagd voor mijn VWO-diploma. Omdat ik nog niet helemaal weet wat voor opleiding ik wil gaan doen (en omdat ik van reizen houd) heb ik besloten om een tussenjaar te nemen en een taalreis te maken. 8 Januari vertrek ik voor 10 weken naar Salamanca, daarna 10 weken naar Malaga en tot slot nog 4 weken naar Nice. Ik heb op deze bestemmingen vijf dagen in de week ongeveer 5 uur school, en daarbuiten hoop ik leuke dingen te gaan doen in mijn vrije tijd. Ik doe dit allemaal via de organisatie Studytravel. Ik heb er ontzettend veel zin in en ik hoop dat ik op z'n tijd wat leuke verhaaltjes over mijn reis voor jullie kan schrijven (en dat ik aan het eind van mijn reis natuurlijk een beetje Spaans en Frans kan). Alvast bedankt voor het lezen en laat gerust een reactie achter! liefs, Diane

Actief sinds 30 Dec. 2011